Finväder!

Finväder!

måndag 18 juli 2016

Storgöstrolling!

På dom senaste turerna har det varit inriktat fiske efter större gös på trolling. I hemmasjön nu så är det fullt med betesfisk i form av mindre nors som samlar upp sig i stora klumpar straxt under ytan på dom djupare partierna, och inte långt ifrån dom står dom större individerna. När detta händer så brukar jag vilja köra med lite större beten med stor gång som gör att det verkligen skiljer sig från betesfisken så att den får gösens intresse.
Första passet skedde mitt på dagen i mulet väder och vi hade fått ett par mindre gösar, men när båten passerade ett riktigt stort stim med betesfisk så började en av paravanerna dra i väg i jämn fart. Vi förstod på direkten att det var en finare gös, och upp kommer en på 78cm som hade inhalerat en skrikig Westins Jätte istället för dom mer naturligare betena vi hade på.

Några dagar efter det så bestämde jag mig för att ta ett pass på kvällen och natten, och det resulterade i bland det bästa gösfisket på länge. Jag drog ut med båten staxt efter nio på kvällen och vid elva hade jag redan fem gösar i okey storlek. Sedan så kom äntligen mörkret och jag bytte dom ganska så synliga dragen mot lite dovare färger med lite blänk i eftersom att månen var framme och sken. Även så att alla dragen gick grundare. Samtidigt som jag bytte grejor så styrde jag ut mot dom riktiga djupen.
Straxt innan midnatt så hörde jag något i vattnet och vred huvudet mot det hållet och såg en paravan som bara for i väg. Efter en ganska kraftig fajt kommer äntligen guldet fram bakom båten och efter håvning så mättes den till 79cm!

 Efter det så tog det en stund innan nästa fisk hugg och det var värt väntan. Vid ungefär halv två så undrade jag varför ett av spöna djupt böjt och tog en titt på paravanerna och såg inte det innersta som jag bara hade fem meter ut. Jag undrar var den är eftersom att jag hade knarr på och skulle hört om den dragits bakåt. Efter mågra sekunder så ser jag en paravan hängandes i luften! Haha kanske lite hård broms på tänkte jag innan jag tog tag i spöt och pumpade in en ståtlig gös på 83cm! Båda gösarna tog på Westins Jätte dom också men denna gång lite mer dovare o silvrigare, så nu vet man vilka drag som levererar bäst. Men det var ingen nyhet...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar